På Turné – för vem?
Den huvudsakliga målgruppen för På Turné är fria arrangörer i olika genrer, deras publik och den publik som de kan komma att nå. Lokala arrangörer från det fria musik- och arrangörslivet har därför företräde vid bokning. Vi eftersträvar en geografisk spridning över landet, där lands- och glesbygden sammankopplas med mellanstora och stora städer.
På Turné riktar sig till allmänheten och merparten av konserterna ska vara offentliga. Utöver konserterna arbetar projektets arbetsgrupper tillsammans med programråden fram möjliga publikutvecklande och arrangörsutvecklande aktiviteter eller åtgärder inom ramen för det turnerande arbetet. Varje arrangör och region tar del av dessa aktiviteter utifrån egna val och projektets möjligheter. Workshops för skola och omsorg ska ses som ett mervärde för både musiker och arrangörer. Workshops ska vara öppna för allmänheten om de ska kunna subventioneras inom ramarna för På Turné.
Bokningspolicy
Under 2022 (säsongen hösten 2022 och våren 2023) öppnar bokningen i samband med aktsläpp i slutet av mars. Bokningen stänger den 1 maj.
Från 2023 (säsongen hösten 2023 och våren 2024) öppnar bokningen i samband med aktsläpp i mitten av januari. Bokningen planeras stänga i mitten av mars.
Bokningserbjudandena går ut samtidigt till alla till projektet anslutna RMS-organisationer och riksförbunden (MAIS).
Enligt överenskommelse ska varje RMS-organisation boka minst två konserter per år från det gemensamma projektet På Turné. Som grundprincip ska en och samma akt inte bokas för fler än två konserter per region och turné. Turnésamordnarna förbehåller sig rätten att skapa en, för artisterna, sammanhållen turné med god beläggning.
Ekonomiska principer
Utpris/gager
Projektet subventionerar artistens gage enligt en trappstegsmodell. Principen är att ett dyrare gage subventioneras mer än ett billigare gage. Detta har ansetts rimligt eftersom ett högt gage ofta betyder många medverkande och därmed innebär ökade kostnader för resor och boende. Gager under 30 000 kr/konsert subventioneras med 30%, gager mellan 30 000 och 60 000 kr/konsert med 40% och gager över 60 000 kr/konsert med 50%.
Resor
I praktiken innebär det ovanstående att arrangerande RMS-organisationer i segmenten Syd och Mellan, efter avslutad turné, delar på de kostnader som uppstått för resor till och inom dessa segment. Arrangerande RMS-organisationer i segment Norr och Gotland betalar en motsvarande insats. Den del av den faktiska totala kostnaden för resor till och inom Norr och Gotland som överskjuter insatsen betalas av projektet.
Ansvarsfördelning/övrigt
Arrangerande RMS-organisation ansvarar, i samråd med lokal arrangör, för tekniker och teknik, konsertlokal, mat och hotell i samband med konsert, marknadsföringsinsatser och värdskap.
FKU tillser att det finns pressmaterial och nödvändig information i form av turnéplan, technical och hospitality riders, krav på scenyta, tid för soundcheck med mera på På Turnés hemsida. En del av uppgifterna läggs på en särskild sida till vilken det krävs ett lösenord. Kontakta projektet för att få inloggningsuppgifter: paturne [at] vgregion.se.
Kontakt sker i första hand mellan arrangerande RMS-producenter och arbetsgruppen på FKU. I specialfall mellan lokal arrangör och arbetsgruppen på FKU.
Modell för konsertbokning, turnéläggning och resebokning
Från det att bokningen öppnar kan RMS-producenterna inkomma med önskemål om datum till turnésamordnarna på FKU. Kontaktuppgifter finns på hemsidan. RMS-producenterna bör om möjligt ge flera datum per konsert och gärna samtala sinsemellan om tänkbara interregionala turnévägar för att underlätta planeringen av en hållbar och sammanhållen turné samt öka decentraliseringen. Ambitionen är att turnéerna ska röra sig stegvis mellan segmenten, antingen från norr till söder eller vice versa.
Utifrån de önskemål som inkommer och den övriga information som RMS-producenterna lämnar skissar turnésamordnaren på en turnéplan. I samband med att bokningen stänger sammankallar turnésamordnaren alla de RMS-producenter som anmält intresse till ett produktionsmöte, under vilket man gemensamt lägger den slutgiltiga turnérutten.
Så fort turnén lagts tillhandahåller turnésamordnaren ett formulär för de uppgifter som behövs för bokning av resor. RMS-producenterna ansvarar själva för att inkomma med dessa uppgifter. När alla sådana uppgifter inkommit bokar turnésamordnaren samtliga resor, med undantag för kortare lokala resor.
Vid bokningsstopp läggs turnérutterna och alla konsertplats bestäms. Fokus ligger sedan på att färdigställa höstens turnéer och därefter vårens turnéer.
Datum att ha koll på säsongen 2022–2023
Slutet av mars | Aktsläpp och bokningen öppnar. |
April | RMS-producenter inkommer med önskemål om datum för konsert |
1 maj | Bokningsstopp för både höst -22 och vår -23 |
2–6 maj | Turnésamordnare sammankallar till produktionsmöten inom alla turnéer för att gemensamt lägga turnéplanen och komma överens om turnérutt. |
maj - juni | Formulär för att få info skickas ut. |
16–20 maj | Turnésamordnare sammankallar till produktionsmöte för att slutgiltigt lägga alla detaljer kring höstens resor med mera. |
Hösten | Turnésamordnare sammankallar till produktionsmöte för att slutgiltigt lägga alla detaljer kring vårens resor med mera. |